NOTA DE PREMSA

Les línies interurbanes de bus de Salt a Girona tanquen el 2023 amb 2,6 milions de viatgers, rècord històric

 

Les xifres de les L3, L4 i L9 creixen ostensiblement respecte el 2022 i ja superen amb escreix el nombre d’usuari de prepandèmia amb creixements del 20,9%,, 27,4% i 76,9% respectivament

 

El govern municipal té previst sol·licitar que s’ampliï l’horari nocturn i es reforci el servei durant els dies de cap de setmana

_____________________________________________________________________________

Les línies interurbanes entre Salt i Girona (L3, L4 i L9) van transportar durant l’any passat més de 2,6 milions de passatgers i van assolir el seu rècord històric des de la posada en marxa del servei, que opera l’empresa TEiSA. La L3 és la que més viatgers va transportar durant l’any passat al assolir la xifra de 1.570.399, una dada que suposa un creixement del 21,2 respecte al 2022, quan la ruta entre Salt i la capital gironina es va quedar per sota dels 1,2 milions, segons xifres facilitades per la mateixa empresa TEiSA. Per la seva banda, la L4 també va pujar de manera significativa el nombre de viatgers durant el 2023  i va superar els 884.000, el que suposen un increment del 25,8% respecte al 2022.

Per últim, l’any 2023 també ha suposat l’eclosió d’usuaris de la L9 que any rere any es consolida com una alternativa més per als ciutadans ja siguin de Salt o de Girona per moure’s entre els dos municipis. Tot i que es va crear pensant amb els estudiants que van al campus de Montilivi de la UdG o als que estudien al centre Euses de Salt, la L9 ha anat sumant més viatgers a cada any amb molts ciutadans que aprofiten un recorregut que surt des de Montilivi, passa per la facultat de Medicina a Girona i enllaça amb espais com el Parc Hospitalari Martí Julià, el sector d’Euses, el centre comercial Espai Gironès o la zona esportiva i la piscina per retornar després pel carrer Major de Salt cap a Girona. Durant el 2023 la L9 va tenir 145.190 viatgers, que suposa un augment del nombre del passatgers del 33,5% respecte a l’any anterior, tenint en compte que la línia no opera durant el mes d’agost. Un volum de viatgers que es va crear tot just el 2018 i que ha crescut pràcticament un 77% des del primer any complet de funcionament de la línia que va ser el 2019, quan tot just ca transportar 82.058 passatgers. Una línia que es preveu que pugui créixer encara més en els propers temps, ja que està previst que la freqüència pugui passar a ser de cada 15 minuts i no pas de cada hora com és en l’actualitat.

També els resultats de la L3 i la L4 han aconseguit superar amb escreix les xifres de prepandèmia, així la primera ha augmentat un 20% els viatgers que va tenir el 2019, mentre que la L4 ha superat el registre de l’any anterior a l’arribada de la Covid creixent un 27,4% el nombre de viatgers. Segons dades de l’empresa TEiSA, l’any 2005 el nombre d’usuaris de la línia era de 1.230.000 passatgers i amb l’augment de freqüències implantades al 2006, amb la L3 passant cada 10 minuts i la L4 cada 15 minuts es va iniciar un augment d’usuaris que ha portat a tancar el 2023 amb els més de 2,6 milions de viatgers que suposa haver més que duplicat el nombre d’usuaris en aquests 17 anys.

Les xifres palesen el moment dolç del transport interurbà entre Salt i Girona empeses pels descompte del 50% dels abonaments d’autobús que ofereix ATM Girona i que es mantenen durant aquest 2024. I unes xifres que s’espera que encara puguin anar a l’alça en els propers anys, com va expressar divendres passat la consellera de Territori, Ester Capella, en la presentació del nou bus ràpid entre Salt i Girona que ha de ser una realitat a final del 2025. El projecte permetrà augmentar un 40% les freqüències i ha de permetre augmentar fins als 3 milions d’usuaris a l’eix de transport públic entre Salt i Girona.  En aquest cas, la L4 es preveu que allargui la seva ruta fins al polígon industrial amb els nous projectes previstos i això permeti també seguir una línia ascendent d’usuaris de la línia.

Unes xifres que fa unes setmanes van analitzar el govern municipal de Salt i els responsables de l’empresa TEiSA. El govern municipal va traslladar a la companyia la proposta que es pugui implantar en un futur proper una línia nocturna per cobrir al demanda existent en aquesta franja i també augmentar les freqüències durant el cap de setmana.

L’alcalde de Salt, Jordi Viñas, posa en relleu que “les xifres demostren que l’aposta per al transport públic és irrenunciable per garantir una bona mobilitat entre Salt i Girona i que això es tradueixi en una mobilitat més sostenible i menys contaminant com marca la Unió Europea”. El batlle saltenc recorda també que “el futur Campus de Salut, amb les diverses facultats universitàries, el nou Hospital Josep Trueta i el hub d’investigació ens obliguen a buscar noves complicitats amb ATM i TEiSA per garantir un fàcil accés cap aquests nous serveis quan siguin una realitat d’aquí uns anys”.

La regidora de mobilitat i acció climàtica de Salt, Mireia Valentí, augura que “la continuació dels descomptes dels abonaments de l’ATM Girona, combinant amb les noves bonificacions per persones amb un 65% de discapacitat o més que ara hem posat en marxa, així com les ja existents per a joves estudiants que cursen estudis fora de Salt o els majors de 70 anys, han de seguir fent créixer les xifres d’usuaris de les línies interurbanes en els propers anys”.