|
|
Girona – Salt, 29/08/2024. Temporada Alta continua creixent en la seva 33a edició i presenta una programació amb 110 propostes, les quals configuren el cartell més ampli de la història del festival. Enguany s’allargarà 11 setmanes, entre el 12 de setembre i el 8 de desembre, i portarà 23 espectacles internacionals, 25 coproduccions i 21 estrenes, per 10 poblacions catalanes. En total, 185 representacions amb més de 58.647 entrades a la venda, la qual s’obrirà el proper 3 i 4 de setembre – en compra preferent – i el 5 en taquilla oberta. Com ja és habitual, Temporada Alta porta una selecció de l’escena internacional. L’aposta d’aquesta edició és enfortir els vincles amb projectes europeus, presentant fins a quatre coproduccions internacionals, i continuar apostant per reforçar els lligams amb l’escena llatinoamericana a través del cicle Connexió Iberoamèrica –que proposa 8 espectacles, 5 dels quals per primera vegada a Catalunya. A escala internacional, també pren força la renovada Setmana de Programadors, que enguany es passa a anomenar Big Bang i agrupa una explosió de propostes de creació contemporània. El festival gironí es manté fidel a l’impuls de la creació catalana, coproduint 11 espectacles d’autoria catalana. Aquest impuls tindrà un exemple durant el cap de setmana inaugural, farcit d’estrenes amb grans noms de l’escena de casa nostra com Jordi Casanovas, autor i director d’Allà lluny hi ha una caseta, o Josep Maria Mestres, que dirigirà Un matrimoni a Boston amb Emma Vilarasau, Marta Marco i Emma Arquillue com a intèrprets. En definitiva, la tardor teatral tornarà a estar marcada per les propostes escèniques del festival, que diversifica la seva oferta cultural i complementa les propostes de teatre amb dansa, circ, familiar, música i cinema, pensant en tots els públics i edats. *Trobareu la programació detallada per gèneres en el dossier de presentació del festival.
Un any més Temporada Alta fa una especial atenció en la programació internacional presentant una selecció de 23 espectacles de 17 països de la mà de grans noms de l’escena, combinats amb noms menys coneguts o que fins ara no s’han presentat mai a casa nostra, però amb el convenciment que marcaran el teatre de les properes dècades. Coproduccions internacionals Amb el temps, el festival ha enfortit els vincles amb projectes europeus treballant en la producció conjunta amb teatres i festivals internacionals, tant en espectacles d’artistes del país com de fora. Enguany n’és un bon exemple Bérénice, única representació a l’Estat de l’espectacle protagonitzat per l’actriu francesa Isabelle Huppert que, per primera vegada, es posa a les ordres de Romeo Castellucci. Junts presentaran una adaptació lliure del clàssic de Racine que arribarà al festival després de veure’s al Théâtre de la Ville de París i fer gira per Europa. L’obra és una coproducció de Temporada Alta amb altres socis internacionals. També és una producció internacional, amb 6 socis europeus, Paisatges compartits, el projecte liderat per Caroline Barneaud i Stefan Kaegi, de la companyia Rimini Protokoll, que proposa una jornada enmig de la natura gaudint de set creacions d’artistes de diferents països, amb El Conde de Torrefiel com a artista del país, que dialoguen amb el paisatge. Aquesta serà la única vegada que es veurà a l’Estat. Un parell d’espectacles més compten amb la producció conjunta entre el festival i altres socis internacionals. És el cas de l’estrena absoluta de la nova creació de Needcompany, Un sublime error, un retrat íntim d’un home interpretat per Gonzalo Cunill. En aquest cas, una coproducció amb la companyia belga de Jan Lauwers, qui dirigirà l’obra, amb la complicitat de La Abadia de Madrid i Heartbreak Hotel. I també de Totentanz. Morgen ist die frage, la nova proposta de La Veronal que farà la seva estrena nacional a Temporada Alta en una coproducció amb la Triennale de Milano i el Teatre Lliure. Connexió Iberoamèrica En la línia d’enfortir vincles més enllà de les nostres fronteres, el festival programa des del 2013 el cicle Connexió Iberoamèrica, un punt de trobada entre les arts escèniques i la cultura de les dues bandes de l’Atlàntic que permeten conèixer el que es cuina a l’escena iberoamericana. Enguany formen part d’aquesta proposta 8 espectacles, entre els quals es troben cinc obres que es veuran per primera vegada a Catalunya. És el cas de Tierra, de Sergio Blanco, amb la mort de la seva mare com a punt de partida; Kill me l’última entrega de la trilogia que Marina Otero ha presentat al festival en els darrers anys; Centroamérica, un retrat de la política i la societat mexicana per part de la companyia Lagartijas tiradas al sol;i per primera vegada al festival dues propostes: Temis del col·lectiu Bonobo, que arriba per primera vegada a Catalunya amb una faula en forma de comèdia familiar; i una versió de Gaviota dirigida per l’argentí Guillermo Cacace. També formen part de la programació del cicle transoceànic Un poyo rojo, un espectacle d’humor i reflexió sobre la masculinitat, i el concert de la brasilera Marisa Monte. Big Bang, la Setmana de Programadors Des de l’inici Temporada Alta ha destacat per ser un espai d’exhibició i descoberta de propostes de creació contemporània, i un dels grans aparadors és la Setmana de Programadors Internacionals. Enguany l’esdeveniment passa a anomentar-se Big Bang en sintonia amb l’explosió de talent i l’aposta de futur que representa. Del 21 al 24 de novembre centenars de professionals nacionals i internacionals es donaran cita a Temporada Alta consolidant el model de descobrir propostes de creació contemporània, la majoria de les quals acaben traspassant fronteres. La programació d’aquest any, amb 9 espectacles, manté la seva estructura i combina produccions d’alguns artistes del país reconeguts internacionalment, com Marcos Morau amb La Veronal (Totentanz – Morgen ist die frage), cabosanroque (El castor que plorava), Azkona-Toloza (Cuerpos celestes), El Conde de Torrefiel (La luz de un lago) i Atresbandes (It dont’ worry me), amb altres propostes d’artistes i companyies del país que estan actualment prenent embranzida internacional o que poden funcionar internacionalment, com Losinformalls (Perdón), Magda Puig i Andreu Martínez (Thauma) i amb altres companyies i artistes internacionals de fora de Catalunya, com Romeo Castellucci amb Isabelle Huppert (Bérénice) o Marina Otero (Kill me), perquè es produeixi un intercanvi artístic entre tots ells, els professionals que ens visiten aquells dies i el públic assistent. També s’inclou dins la programació de la setmana la pel·lícula Reas de la directora argentina Lola Arias. Més espectacles internacionals A banda de les coproduccions amb agents internacionals, de les propostes que formen part del cicle Connexió Iberoamèrica i dels espectacles que tindran lloc durant la Big Bang, Temporada Alta acollirà aquesta tardor altres propostes d’autoria internacional. Algunes d’aquestes serà la primera vegada que es veuran a l’Estat Espanyol, com Tre modi per non morire amb la direcció i interpretació de Toni Servillo, o l’espectacle de dansa Hatched Ensemble de Mamela Nyamza i Africa moment; i d’altres representarà la seva presentació a Catalunya, com serà el cas de Dans la mesure de l’impossible de Tiago Rodrigues, o Age of content de la companyia (La)Horde, que lidera el Ballet Nacional de Marseille i que es veurà al Mercat de les Flors consolidant l’aposta per programar espectacles a Barcelona. Pel que fa a la disciplina circense, enguany s’han programat quatre propostes internacionals, dues que s’estrenaran a l’Estat en el marc del Temporada Alta, com serà el cas de 3D de Compagnie H.M.G. i Machine de Cirque, i d’altres ja vistes com Paper world de Mimirichi i Slava’s Snowshow de Slava Polunin. La programació musical també compta amb quatre concerts internacionals: el nou espectacle de Soweto Gospel Choir, guanyador de tres premis Grammy, que estaran per primera vegada a l’Estat; l’espectacle Scott Bradlee’s Posmodern Jukebox, per primera vegada a Catalunya; el que oferirà el DJ Jeff Mills i finalment el que farà la catalana Sílvia Pérez Cruz al costat del guitarrista argentí Juan Falú. Enguany, a més, el festival inicia el projecte de cooperació territorial Pyrenart II, continuador del projecte Pyrenart, que treballa per teixir aliances a banda i banda del Pirineu, gràcies al suport del qual es presenten quatre projectes escènics: 3D de Compagnie H.M.G, El castor que plorava de cabosanroque, Totentanz – Morgen ist die frage de La Veronal i Lab WE de Mal Pelo.
Una de les tasques principals com a festival de país és donar suport als dramaturgs catalans i donar un espai de visibilitat a les companyies de casa nostra, intentant, a la vegada, que formin part del radar dels programadors internacionals. Les dates en què se celebra el festival i la seva projecció converteixen Temporada Alta en el marc idoni per estrenar els principals espectacles. La creació catalana es veu representada amb uns 66 espectacles amb textos de Jordi Casanovas, Guillem Clua, Laura Aubert, Modest Prats, Oriol Pla o Pau Matas, així com de companyies com Cascai Teatre o Cor de Teatre. Entre les estrenes catalanes hi trobem Mort d’un comediant de Guillem Clua amb Jordi Bosch, Mercè Pons i Francesc Marginet en la interpretació; Estries el projecte de l’Associació Artística Las Lo Las; o La cuina de Els Pirates Teatre amb el text de Laura Aubert. També s’estrenarà al festival gironí Daniel Anglès, la celebració dels 30 anys de trajectòria a un referent dels musicals a Catalunya, o Nauta, el work in progress que prepara el Cor de Teatre del que serà el seu nou musical. Continuant amb l’èxit de la darrera edició, Temporada Alta repetirà el cicle d’humor que se celebrarà cada dijous al Centre Cultural La Mercè. Sota el nom Dijous (o no) de comèdia, el festival seguirà donant un espai a l’stand-up comedy com un gènere escènic més, i programa Andreu Buenafuente, Judit Martín amb Alba Florejachs i Charlie Pee. També celebrarà la seva segona edició La Caverna, la sèrie audiovisual amb converses entre grans directors i creadors de l’escena amb personalitats del món de la cultura. Enguany amb la participació de Lluís Pasqual, Anne Teresa de Kersmaker, cabosanroque i El Conde de Torrefiel. I finalment el festival donarà continuïtat a El pòdcast de Temporada Alta amb noms com Guillem Clua, Joan Yago, Cristina Clemente i companyies com Cultura i conflicte i Pol sud entre d’altres.
Un dels eixos principals de Temporada Alta és la col·laboració amb companyies, productores i equipaments, que permet presentar espectacles gràcies a la suma d’esforços amb les companyies i altres agents culturals. Cada any el festival assumeix la producció executiva en alguns dels muntatges que s’estrenen. Enguany s’encarregarà de la producció executiva de Gola, el nou espectacle de creació d’Oriol Pla que ell mateix protagonitza i coescriu amb Pau Matas. Es tracta d’una estrena absoluta coproduïda pel Teatre Nacional de Catalunya i Temporada Alta. Una altra producció, en aquesta ocasió conjunta amb Cassandra Projectes i Teatre Akadèmia, serà la de Lucia del Greco, que es presenta, per primera vegada al festival, adaptant i dirigint Pura passió, una estrena absoluta protagonitzada únicament per Cristina Plazas que adapta la novel·la de la premi Nobel francesa Annie Ernaux. L’obra tracta del record de la passió devastadora d’una dona per un home casat i, sobretot, del temps que passa esperant-lo. També cal destacar els nous espectacles de Jordi Casanovas, que estrena una història de terror construïda a partir de les narracions orals més enigmàtiques de les comarques gironines (Allà lluny hi ha una caseta); de Llàtzer Garcia, que adapta al format monòleg un relat d’Herman Melville (Bartleby); de cabosanroque, quepresentarà el seu nou espectacle de creació El castor que plorava; d’Aina Tur, amb el projecte guanyador del XVII Premi Quim Masó (Sis hectàrees d’oliveres). A aquesta llista s’afegeixenels nous espectacles de Les impuxibles per primera vegada ambPablo Messíez (Caramel), José y sus Hermanas (Morir lo hace todo el mundo) i Cascai Teatre (L’orquestra impossible). L’estrena de la pel·lícula de Carl Theodor Dreyer, La passió de Joana d’Arc, amb nova partitura i acompanyament de l’organista Juan de la Rubia a la catedral de Girona és una coproducció amb el Museu del Cinema. Enguany també s’han programat diverses lectures dramatitzades, algunes de les quals impulsades amb la col·laboració del Festival Clàssics, com és el cas de Rousseau, a càrrec de Jordi Boixaderas i Thoreau – Walden, amb Carlos Cuevas. D’altres que impulsa i lidera en solitari el festival amb grans noms de l’escena catalana seran Fe, fidelitat i saviesa, amb la interpretació de Pere Arquillué i Josep Maria Fonalleras; Cartes d’amor, de la mà de Carme Elias i Ramon Madaula. I per últim la producció del curt de Temporada Alta 2024, que enguany dirigeix Salvador Sunyer i Vidal i és interpretat per Oriol Pla i Pol López. Torneig de Dramatúrgia i dramatúrgia catalana A banda de les dues produccions anteriorment esmentades, el festival també assumeix el rol de productor de la catorzena edició del Torneig de Dramatúrgia Catalana en el que hi participaran un total de 8 dramaturgs: Marta Albert, Marga Arrom, Martina Cabanas, Beth Escudé, Marcos Luis Hernando, Joel Joan, Salvador S. Sánchez i Jaume Viñas. Enguany presentat de nou per Cristina Clemente.
El projecte Artèria, creat per facilitar l’accés del públic jove a la programació del festival, continua cercant noves formes d’arribar als menors de 30 anys. Artèria proposa aquest any 10 espectacles: Paisatges compartits deCaroline Barneaud i Stefan Kaegi, Un poyo rojo de la companyia argentina Un poyo rojo, Slava’s Snowshow de Slava Polunin, Machine de Cirque, de Cia Machine de Cirque, Gola d’Oriol Pla i Pau Matas, It don’t worry me d’Atresbandes, Perdón de Losinformalls, Thauma de Magda Puig i Andreu Martínez, Morir lo hace todo el mundo, de José y sus hermanas, i Caramel de Les impuxibles. El festival oferirà un paquet per poder veure 4 d’aquests 10 espectacles a un preu total de 40 euros. Repetint la fórmula de les passades edicions, enguany els joves que disposin del carnet gratuït d’Artèria podran comprar entrades d’espectacles el mateix dia de la funció per 10€, sempre i quan quedin entrades disponibles.
Durant els mesos del festival, la Fundació La Ciutat Invisible juntament amb Temporada Alta impulsa la vuitena edició del projecte educatiu A Tempo – Arts i Formació, que compta amb el suport de la Fundació Banc Sabadell. Coincidint amb els mesos de festival es programaran espectacles i tallers per als centres educatius dins de l’activitat Temporada Alta a l’aula, amb 11 espectacles gratuits en horari lectiu que s’ofereixen a totes les escoles de Salt i Girona, i s’organitza el Torneig de Dramatúrgia per a instituts a través del qual alumnes de 4 instituts de Girona i Salt coneixen el procés de creació i representació d’una peça de dramatúrgia que ells mateixos escriuran acompanyats d’un equip de dramaturgs, actors i directors professionals. També es dona continuïtat a la plataforma audiovisual d’accés gratuït amb previ registre que la Fundació va impulsar el curs passat i que inclou recursos educatius i eines de formació artística adreçats a docents, artistes, integradors socials, agents culturals i equipaments. En aquesta plataforma s’hi trobarà Artistes a l’aula, propostes de treball amb actors i creadors per donar a conèixer diferents professions artístiques des de la pràctica; i Formació en arts i educació, masterclas basades en diferents disciplines artístiques impartides per professionals de la cultura i artistes locals, nacionals i internacionals. Tota la programació la podeu consultar al següent enllaç: https://temporada-alta.com/programacio/ |