La Unió Europea obliga a partir del 2025 que els ciutadans paguin el 100% del cost del servei de recollida i generació de residus i es passarà a pagar 235,41 euros per llar
L’IBI pujarà un 1%, que suposarà uns 2,1 euros de mitjana per immoble
Es bonifarà un 5% la taxa de residus si es porten mòbils a la deixalleria, als marxants del mercat que no utilitzin material de plàstic per la venda i es gravaran els solars buits amb una taxa de residus de 48,64 euros, equiparant-los als locals buits
_____________________________________________________________________________
L’equip de govern de l’Ajuntament de Salt, recollint les aportacions d’IPS-CUP en referència a les bonificacions en gestió de residus i actualització de taxes, ha treballat la proposta per les ordenances fiscals per a l’any 2025 amb la voluntat que es puguin aprovar en el ple extraordinari que se celebrarà el dilluns 28 d’octubre. Un dels principals canvis que es proposa és l’adaptació de la taxa per la prestació del servei de recollida i gestió de residus municipals a la directiva de la Unió Europea (UE), que obliga els ajuntaments a repercutir el 100% dels costos de la gestió als ciutadans, garantint que el servei no és deficitari. Això farà que la taxa de residus per a l’any 2025 pugui 1,5 euros al mes per a cada unitat familiar, ja que l’import a pagar passarà dels 217,97 euros d’aquest any als 235,41 durant l’any que ve.
Aquest import ha de garantir, segons un estudi municipal, que el cost reflecteixi el cost real del servei, tant d’aquells generats de manera directe, com indirecte, com són les operacions de recollida, transport i tractament de residus, incloses les operacions de vigilància i el manteniment i vigilància posterior al tancament dels abocadors, així com campanyes de sensibilització i comunicació. Així es compleix amb el que estableix la Unió Europea i la previsió és que amb els futurs contractes de gestió de residus es puguin anar incorporant gradualment nous sistemes de recollida que permetin aplicar millor els principis de pagament per generació de residus, com estableix la normativa europea.
Noves bonificacions per ús de la deixalleria
La proposta d’ordenances fiscals per al 2025 preveuen noves bonificacions a la taxa de residus. És el cas per exemple dels ciutadans que portin telèfons mòbils a la deixalleria municipal per reciclar, que obtindran un 5% de bonificació per portar mòbils vells. Aquesta bonificació pot sumar-se a la reducció del 15% de la taxa si s’utilitza la deixalleria entre 6 i 10 vegades o del 25% si s’utilitza més de 10 vegades durant l’exercici.
Una altra de les novetats és la bonificació també d’un 5% de la taxa de residus per als marxants de les parades dels mercats ambulants que acreditin la no utilització de material de plàstic per a la venda de productes de la parada. Caldrà sol·licitar-ho cada marxant abans del 31 de gener i s’aplicarà informe favorable de l’àrea de serveis públics, prèvia comprovació per part de la inspecció de pública municipal i, posteriorment la renovació ja serà d’ofici cada any.
També s’han introduït millores per facilitar que els habitatges que acreditin l’autogestió de les restes orgàniques a través del compostatge casolà puguin obtenir una bonificació del 10%. Els interessats hauran de sol·licitar la reducció abans del 31 de gener, amb renovació anual automàtica posteriorment.
Nova taxa als solars buits
Per al 2025, el govern municipal de Salt inclou un nou concepte perquè els solars buits sense edificar també paguin taxa de residus i s’equiparen així als locals buits inactius, que hauran de satisfer la taxa anual de 48,65 euros. El tinent d’alcalde de Serveis Econòmics de Salt, Toni Vidal, detalla que “la nova directiva de la Unió Europea obliga a garantir que els ciutadans paguen tot el cost del servei, per això hem fet un estudi i hem ajustat al màxim perquè la puja al ciutadà sigui mínima i hem introduït noves bonificacions si es porten mòbils a la deixalleria, mantenint les bonificacions previstes en cas d’utilitzar la deixalleria més de sis cops o més de deu”. En aquesta línia, Vidal també posa en relleu que “els marxants també poden obtenir bonificació del 5% de la taxa si no empren el plàstic durant la seva activitat i apostem per gravar per primer cop els solars buits que els passem a equiparar als locals comercials buits i hem millorat el redactat per facilitar el procés que els habitatges que facin compostatge obtinguin un 10% de bonificació”.
Les ordenances fiscals per al 2025 també preveuen l’increment d’un 1% de l’Impost de Béns Immobles (IBI), cosa que suposarà un increment d’aquest impost d’uns 2,1 euros de mitjana per cada habitatge o local, segons el cas. Altres novetats per a les ordenances fiscals del 2025 és la creació d’abonaments per a motocicletes i turismes amb remolc a l’aparcament municipal del Parc Hospitalari a l’avinguda de la Pau. Dues tipologies de vehicles que no es contemplava fins ara i que ara quedaran recollits, amb la previsió que les motos puguin aparcar-hi per un cost de 22 euros al mes i de 120 euros per als turismes amb remolc de fins a 12 metres.
Actualització del preu de la grua
El govern municipal també contempla actualitzar el preu de la grua en cas de retirada d’un vehicle i trasllat al dipòsit municipal. Després d’un estudi d’anàlisi de la situació en municipis veïns o similars als de Salt, la proposta que es portarà al plenari preveu augmentar l’import des dels 81,75 euros actuals als 100 euros a partir del 2025.




